Dag 4 en 5 - San Francisco, Alamo Square/Painted Ladies/Twin Peaks/Mariposa/Yosemite

9 oktober 2013 - Mammoth Lakes, California, Verenigde Staten

Vandaag, dinsdag, was dan nu toch onze laatste dag in San Francisco aangebroken. Vannacht was Marcel een paar keer blijkbaar gebeld door een Nederlands nummer, waarna hij een mail er achteraan gestuurd kreeg waarin vermeld stond dat het hotel voor vanavond in Yosemite niet door kon gaan. Dit vanwege de bosbranden die er zijn geweest. Helaas, maar we hadden al rekening gehouden met een eventueel alternatief. De doorreis gaat vandaag beginnen. De hoek om naar onze auto op het dak van de parkeergarage op de hoek (level 9). Onze eerste stop was was zuidelijker, Alamo Square. Deze heuvel net iets buiten het centrum van de stad gaf samen met de huizen die in deze wijk staan een prachtig uitzicht over de stad. De huizen hier hebben verschillende kleuren, ook wel de Painted Lady's genoemd. De styl die ze hebben is victoriaans. Na een korte foto-stop zijn we verder de Twin Peak opgereden. De grote berg aan de rand van San Francisco. Dit gaf een nog geweldigere uitzicht over de hele stad inclusief de Goldengate Bridge en andere toegangswegen en bruggen naar San Francisco. Zoals echt mannen in Amerika en thuis Discovery Chanel kijken, moest ook Marcel naar DE plek waar het allemaal zal gebeuren van de Mythbusters. Helaas alleen een gesloten garagedeur te zien... Dit lag op de route naar de brug aan de oostkant van San Francisco. Eenmaal deze brug over en de stad uit zijn we Californië ingereden. Een uurtje verderop hebben we een groot winkelcentrum (Wallmart) van Amerika weten te bezichtigen. Boodschappen voor onderweg gehaald en andere benodigdheden. De wegen waren onderweg goed begaanbaar, met zo nu en dan mooie slingerwegen door bergen. De uitzichten waren prachtig! De wegen zijn hier ruim en je kunt hier ver over de vlaktes kijken door het mooie heldere weer. De tijd in de auto vloog zo snel voorbij en dat terwijl Marcel het gaspendaalnog niet half in had. De amerikanen houden zich netjes aan de snelheid. Aan het eind van de middag kwamen we dan aan op onze bestemming in Mariposa. Hier zagen we dat de Tiogapass vanaf vanavond afgesloten was vanwege het slecht weer dat op komst was. Balen, want juist daar moesten we overheen om aan de andere kant te komen van Yosemite. De volgende dag kregen we de tip om iets zuidelijker de weg te nemen en daar de bergen iets meer in te gaan om daar wel meer van het park te kunnen zien. Yosemitepark zelf was gesloten. Wat begonnen als mooie bospaadjes, eindigde in regen en sneeuw hoe verder we naar boven reden. Op een gegeven moment werd dit met onze all-season autobanden iets te gek en zijn we rechtsomkeer gegaan. Toen verder naar Yosemite-city gereden. Het park met de faciliteiten was dan wel gesloten, maar men mocht wel over de wegen rijden. Het was wel verboden om te stoppen langs de kant van de weg en alle mooie uitzichtpunten waren afgezet. Ondanks dat toch mooie natuurgebieden gezien. Op de weg uit Yosemite zagen we de ruwe kracht van de natuur en wat de bosbranden ter weeg hebben gebracht hier. De afslagweg naar ons geannuleerde hotel was nog steeds afgesloten. Hier was veel te zien van de afgebrandde gebieden. We reden het park uit en zijn verder noordwaarts gereden. Toen we even de 4 op reden kwam de melding op de matrixborden op de zijkant dat ook hier aan de andere kant van de berg de pas afgesloten was door sneeuwval. Omkeren en weer verder noordwaards gereden. Ondertussen alweer ter hoogte van San Francisco terug gereden. De avond viel alweer toen we eindelijk op de US50 reden en daar wel eindelijk oostwaarts konden rijden. Ondanks dat we van dinsdag nog genoeg te eten en te drinken onderweg bij ons hadden, toch even bij de KFC iets gegeten en snel weer verder de weg opgegaan. Sandra vond het wel spannend deze weg op te rijden na alle eerder afgesloten wegen door sneeuwal. Als hier maar niet ook sneeuw lag, want dan kwamen we vandaag nooit op bestemming... De weg viel gelukkig mee, op regen, dichte mist, sneeuwval en natte sneeuw op de weg na. Om 23.30uur konden we eindelijk inchecken op bestemming, Mammoth Lakes Inn. De wegen waren onderweg al verlaten en donker. Gelukkig hadden we hen gebeld dat we later kwamen, dus ze wisten ervan. We waren blijkbaar nog niet de laatsten, na ons zou er nog een stel komen. De jongen achter de balie gaf ons het advies om echt alle etenswaar uit de auto te halen. Want er komen daar wel eens beren langs en dan wil je niet iets in de auto hebben liggen wat zij juist graag willen hebben.

1. Jos en Willy:
    11 oktober 2013
    sneeuw en beren wat een verhaal.
  2. Stéphanie:
    Nice!
  3. Anne-Minke:
    11 oktober 2013
    Yow! Wat een avontuurlijke dag zeg! Wow,en beren!