Dag 18 - Santa Barbara - San Simeon

22 oktober 2013 - San Simeon, California, Verenigde Staten

Het is vandaag dinsdag 22 oktober. Dat betekent dat de vader van Sandra, Wim, vandaag jarig is. Met zus Karin heeft Sandra al afgesproken om hem via Skype te gaan feliciteren. Helaas lukte het allemaal niet en bleef het bij een berichtje. Vandaag hadden we eens lekker niet zoveel op het programma staan. Onze volgende overnachting bij San Simeon ligt op 2,5 uur rijden en onderweg hebben we twee tussenstops. We vertrekken ook pas om 11u, uiterste uitcheck tijd.

Onze eerste tussenstop is Solvang. Een bijzonder plaatsje wat we via een touristische route met mooie uitzichten over een heuvelrug bereikten. Dit plaatsje is ooit door Deense immigranten voor veel geld opgekocht om zich hier te settelen. Overal hangen ook nog steeds trots de Deense vlaggen buiten. Er staat zelfs een windmolen, maar of die echt is twijfelen we een beetje aan. Het is er allemaal vrij toeristisch en het ziet er wat gemaakt uit Na een broodje uit een zogenaamd 'ouderwetse' Deense bakkerij gegeten te hebben, besluiten we verder te rijden.
De volgende bestemming werd Pismo Beach. Na een half uurtje rijden kwamen we weer terecht op Highway 1, de Pacifische kustweg. Hierop reden we eerst tussen vele landbouwvelden door waar hard wordt gewerkt en gesproeit. Even later zagen we al snel hoge duinen opdoemen, hier staat de omgeving van Pismo Beach om bekend. Duinen hadden we tot nu toe ook nog helemaal niet gezien langs de kust. Maar het mooiste aan deze duinen en stranden van Pismo Beach is dat ze voor een groot deel toegankelijk zijn voor auto's! Na even op het strand en bij de pier gekeken te hebben, besluiten we om iets unieks te gaan doen. Gezien het al bijna tegen de avond loopt en we ons kookstel nog maar één keer gebruikt hebben, willen we kijken of we tijdens zonsondergang op het strand mogen kokkerellen. Na wat inkopen gedaan te hebben voor Mexicaanse wraps en 5 dollar voor de auto betaald te hebben, konden dan ook echt het strand oprijden.
Je kon enkele miles richting het zuiden langs de duinen rijden, waarbij we wel oppasten voor het echt mulle zand met onze voorwiel drive.. Er was verder maar een handje vol andere auto's op het strand te vinden en dus hadden we snel een plekje bemachtigd met de neus van de auto richting de oceaan en de zon! Er was verder natuurlijk geen verlichting, dus begonnen we meteen aan het bereiden van ons avondeten om niet in het duister te tasten. De burrito's smaakten goed en de vleesmix was ook lekker pittig. Al snel zakte de zon na het eten onder de horizon. Dit was met recht een unieke ervaring!

Tegen half 7 reden we weer van het strand af langs groepjes jongeren die hier veel rondom kampvuurtjes zaten. Het koelde dan ook snel af. Het was nog zo'n uur rijden naar ons volgende motel vanaf hier. San Simeon ligt ook weer langs de kust met een mooi strand, maar deze plaats is bekender om een groots kasteel wat hier op een eigen gecreëerde heuvel gebouwd was door iemand met te veel geld. Hij had zelfs een eigen dierentuin. Maar deze bezienswaardigheid sloegen we over gezien we morgen het mooiste gedeelte van highway 1 op het programma hebben staan!