Dag 15 - Santa Monica - Hollywood

19 oktober 2013 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

De zon scheen weer volop op deze zaterdag en eigenlijk vonden we het eens tijd voor een stranddagje. Vandaag moesten we alleen ongveer 2 uur verder richting het noorden rijden voor de volgende overnachting in Los Angeles. Op deze route liggen een aantal lang gestrekte stranden waarvan we een vrij bekende, Santa Monica, weleens uit wilden gaan proberen.
Het eerste stuk was alleen mogelijk via de snelweg I5, maar halvewege namen we de afslag en vervolgden we onze weg via highway 1. De weg begint net onder Los Angeles en loopt verder omhoog langs de hele kust van west Amerika tot aan Canada (af en toe samengaand met de 101). Het bleek later wel waarop de navigatie aangaf dat het via deze weg 1uur langer rijden zou zijn. Gezien de ene na andere kustplaats zich opvolgt langs deze weg, moest je langs ontelbaar veel stoplichten. Er viel gelukkig hier wel veel te zien!

Tot onze grote verbazing werdt het richting Santa Monica steeds bewolkter en mistiger. In Laguna beach, waar we voor onze middaglunch even stopten, werd het zelfs zo fris door de bewolking dat we onze jassen erbij moesten pakken. Ook toen we een paar strandplaatsen verder in Santa Monica aankwamen bleek ook hier de mist niet over het bergachtige achterland heen te kunnen komen. Wel was het hier overigens erg druķ bij de pier. Het is hier ook erg mooi, met overal palmbomen, bankjes, terrasjes en een mooi strand zover je kunt kijken. Op de pier is zelfs nog een kermisje aanwezig met achtbaan en reuzenrad. Vandaag bleek hier ook een festival gehouden te worden waarvoor een honderden meters lange wachtrij stond. Ondanks dat we niet veel zon gezien hebben, hebben we ons aardig vermaakt hier en ook nog wel even op het strand gezeten. Uiteraard brak de zon tegen vijfen 's middags toen we wegreden wel door..

We moesten weer verder en wilden niet al te laat aankomen bij ons nieuwe verblijf in de wijk Hollywood! Hoe meer je richting Los Angeles komt hoe groter, breder en voller de snelwegen worden. Wat een auto's hier! Het motel Rodeway Inn Holywood lag mooi centraal en twee blokken verwijderd van de bekende 'Walk of fame'. Maar het eerst wat we hier graag wilden doen (en in Twente ook graag doen) is eens naar een grote bioscoop gaan! Het werd de film Escape Plan; een prima actie film met in de hoofdrol de oldschool acteurs Arnold Schwarzenegger (ex gouverneur Californie) en Sylvester Stallone. Na de film hebben we ons nog op de Hollywood strip vermaakt. Het was er gigantisch druk met auto's, ook hier loopt gewoon een grote 2x2 baans weg, en er was veel uitgaanspubliek te vinden. Natuurlijk hebben we nog een aantal foto's gemaakt van een aantal bekende namen op de 'Walk of fame'! Verder hebben we het niet al te laat gemaakt gezien we morgen een lange dag in een groot pretpark op de agenda hebben staan.