Dag 17 - Paramount Pictures , Santa Barbara

21 oktober 2013 - Santa Barbara, California, Verenigde Staten

Op maandag, onze laatste dag in Los Angeles, hadden we een rondtour geboekt bij Paramountpictures. Een alternatief zal Universal Studio's zijn, maar deze leek uit reviews iets te commercieel en uiteindelijk zou je wellicht minder van de film en tv wereld te zien krijgen en dat terwijl een rondtour over Paramount zelfs iets goedkoper was (alsnog best prijzig). We moesten ons half 10, een half uur voor de rondtour, ons melden bij de ingang. Een ingang waar iedereen die hier aan het werk gaat, op bezoek gaat of dergelijke zich moet melden met ID. Zo was het in dit hokje al snel spitsuur van bezoekers.
Paramount is een de enigste filmproductiemaatschappij in Hollywood zelf en het is een van de grootste filmstudio's ter wereld. Hij bestaat dit jaar al 101 jaar en heeft een rijke geschiedenis aan bekende films en tv shows zoals: Godfather, Forrest Gump, Indiana jones, War of the world, Mission impossible-reeks. Zo in samenwerking met anderen ook Transformers, Shrek 3 en Kung fu Panda. Momenteel worden hier op Paramount ook de tv-series Dr Phill en Glee opgenomen. We kregen een rondleiding door een enthousiaste medewerkster langs de studio's. Onze groep bestond naast ons uit 3 Canadeeze mensen en een man uit Seattle. Een klein groepje dus, maar wel prettig. Onze gids gaf ons een zeer interessante en afwisselende tour. Ze vroeg aan ons eerst wie we waren en van welke films of series we hielden. Zo kwamen er voor ons al veel onbekende namen langs, maar ook veel die we ook in Nederland tegen zijn gekomen. We reden met soort golfkarretje voor 8 personen rond door het park. Onze eerste stop was voor de originele ingang van Paramount. Zo kwam van iedereen die hier naar binnen ging en de poort aanraakte hun Hollywood-dromen waar. Daarom stonden er vroeger ook massa's mensen voor de poort. Voor het maken van een film werden vaak figuranten gezocht en die haalden ze vaak van ' buiten' op. Ze vertelde ook dat iedereen binnen de muren binnen de muren van Paramount aan het werk ging en niet bij een andere maatschappij aan het werk ging. Niet zoals tegenwoordig, dat iedereen voor verschillende maatschappijen aan het werk is. Zo had je binnen de muren een binnenplein met verschillende gebouwen rondom. Zo had je middenin een gebouw voor ' Writers' , met daar direct naast het gebouw voor 'directors', daarnaast de ' producers' en daarnaast het gebouw met alle ' artists". Zo was de kring rond met alle benodigdheden voor het kunnen starten van het maken van een film. Mooi dichtbij allemaal dus.
Hierna gingen we verder naar ontzettend grote bioscoophal welke meerdere malen gebruikt is als filmdecor. Zoals een ingang van een hotel. Het mooie aan de rondleiding was dat de gids een tablet bij zich had en hierop ons foto's en video's liet zien om ons een beter beeld te geven hoe het hier vroeger uit zag of het in een film uit kan zien. Dit maakt alles realistischer om ons heen. Erg leuk! Na de hal mochten we een kijkje nemen in de grote zaal. Wat een grote zaal met nog fijnere bioscoopstoelen die we al kennen. Ze vertelde dat hier vaak nieuwe aankomende films werden getoond om reviews te ontvangen van de kijkers en om zo een beeld te krijgen of er nog iets aangepast moest worden aan de film.Dit is essentieel om een film te kunnen laten slagen. Op basis van deze reviews worden release-data van films soms aangepast. In deze zaal kunnen gewone toeschouwers, medewerkers of bekende artiesten zitten. Erg afwisselend vertelde onze gids. Helaas moesten we uit deze heerlijk zittende stoelen komen om verder te gaan met de rondleiding.. We reden langs een parkeerplaats vol auto's. Onze gids vertelde ons dat ze ons nu eens wat ging vertellen hierover. Ze maakte er een grapje van, zovan; ' Ik ga nu eens 20 min vertellen over deze parkeerplaats'. Wat bleek, deze parkeerplaats ligt wat verlaagd en is beetje blauw gekleurd. Naast de verschillende gebouwen kan iemand ook deze parkeerplaats huren. Hij kan namelijk onderwater worden gelegd voor het maken van filmscene's op het water. Na het tonen van een paar foto's keken we onze ogen uit. Echtwaar, dit was hier, een waterscene gemaakt op deze parkeerplaats met een groot doek op de achtergrond van een blauwe bewolkte lucht. Prachtig gezicht. Ze vertelde dat op deze manier verschillende filmscenes zijn gemaakt. Zo ook Titanic, maar die was ergens op een soortgelijke manier in Mexico dan opgenomen. Wat prachtig om zo de wereld achter een filmscene te zien. Toen verder langs de verschillende hallen. Aan de buitenkant was natuurlijk niets meer te zien dan een witte opslagruimte met een groot nummer erop en een lijst met films die hierin zijn opgenomen.. Toen kwamen we langs deze gebouwen campers tegen. Campers voor de artiesten! Op de ingang van zo'n camper staat express niet de echte naam van de acteur op, maar de rol die ze spelen. De gedachte hierachter was om de fans op afstand te houden (mochten ze de naam niet weten) en artiesten te herinneren welke rol ze spelen. Vaak spelen ze verschillende rollen en dit zal ze hieraan moeten herinneren. Na de campers kwamen we in New york terecht. Vaste filmdecors zie verschillende straten van New york moeten voorstellen. Lijken net echt, maar eigenlijk zijn het nagemaakte gebouwen en dan alleen van de voorkantaf gemaakt. Van binnen gezien was het een grote lege hal. Tijdens het filmen zitten de artiesten en medewerkers hier daadwerkelijk achter. Na het bekijken van een opnameplek van een serie (onbekend en nog steeds voor ons), opnameplaats van het nieuwste seizoen van Glee en de ingang van de opnamestudio van dr Phill, was de rondleiding alweer voorbij.. Deze 2 uur was snel voorbij! Helaas geen bekende artiesten tegengekomen, maar wel een mooie ervaring om hier geweest te zijn. Dit moest natuurlijk ook wel nu we hier in Hollywood waren!
De auto ingestapt en verder gereden richting de berg waar de grote tekst van HOLLYWOOD op stond. Na een aantal slingerwegen verder kwamen we op een mooi uitkijkpunt met de ene kant over Los Angeles heen en aan de andere kant op de berg met de Hollywood-tekst. Een mooie afsluiting van ons bezoek aan Los Angeles en dus Hollywood.
We reden verder richting Beverly Hills. Een dure wijk met grote villa's en huizen van bekende artiesten. Deze hier helaas niet tegengekomen. Wel reden we blijkbaar vlak langs een filmset die hier ergens tussen de heuvels opgenomen werd. Helaas van de opnames zelf niets kunne zien, wel het vele er omheen.. De lunch-tent bijvoorbeeld. Grappig om te zien.

Na een aantal heuvels en vele villa's langs de weg verder, reden we de Highway 1 weer op, nu richting Santa Barbara. Het was alweer midden in de middag. Richting Santa Barbara zakte de temperatuur beetje bij beetje. De zon scheen ook niet zo veel meer als gisteren. Onderweg hiernaartoe vele heuvels en zo nu en dan een prachtig uitzicht over de oceaan. Het was tegen zonsondergang dat we bij Santa Barbara aankwamen. We reden over de boulevard en stopten nog even voor een wandelingetje langs het strand. Iets vederop was ons volgende hotel. Days inn, Santa Barbara. Een prima kamer op 10 min van het strand en 15 min van Dowtown. Na een wandeling richting Downtown om wat te eten bij een echt italiaans restaurant en de wandeling langs de boulevard terug naar het hotel, was er alweer een dag voorbij.