Dag 6 - Mammoth lakes, Deathvalley

10 oktober 2013 - Death Valley, California, Verenigde Staten

Op donderdag (dag 6) werden we wakker in Mammoth Lakes. Bij een blik naar buiten deed het onze ogen verbazen, grote bergen om ons heen met sneeuw er op. Lijkt net echt wintersportvakantie. De plaats zelf was helemaal ingericht op het ski-seizoen. Overal hotels en in het centrum kroegen/restaurants/winkels die hierop ingespeeld zijn. Omdat het eigenlijk nog zomer is, was het ontzettend rustig hier. Vanmorgen wilden we na de lange rit van gisteren even wat actiefs doen. Dat was het zeker.. Als advies kregen we om even verderop een wandeling te maken bij de Twin Leaks. Twee meertjes met mooie wandelpaden door de sneeuw. Eerst zijn we richting een meer gelopen over fietspaden, zoals twee voorbijgangers ons al vertelden, een erg mooie wandeling en je loopt er in je eentje. Dit was ook zo. We liepen alleen hier rond. Erg mooi en rustig! Na het meertje zijn we de heuvel opgelopen met panoramaview. Wat een geweldig hikerspad naar een heuvel met een prachtig uitzicht over de omheenliggende bergen met sneeuw. Echt hiken was dit wel. We zagen mooi de sporen van reeën in de sneeuw die hier ook overheen liepen en er waren ons nog maar 2 mensen in de sneeuw voorgegaan. Genieten! Onze pas gekochte wandelschoenen kwamen hier mooi van pas in de sneeuw en over de hikerspaden. Tussen de middag als een van de weinigen op het terras in de warme zon genoten van een soepje en hier ook even weer een souvenierswinkeltje ingelopen.
Daarna in de auto gestapt om naar het tegenovergestelde, de warmste plek op aarde te rijden, Death Valley. De sneeuw verdween voor de zon onderweg in de auto en al snel kwamen we in de wijde omgeving. Bergen maakten plaats voor kale vlaktes wat een prachtig gezicht gaf. Plat en laag daar we reden en de hoge bergen aan beide zijden. Dit zie je in Europa niet zo snel, niet dit. De bergen werden bruiner en kaler en de temperatuur buiten liep weer richting de 70 Farenheit (21graden Celcius). De wegen werden langer en rustiger. Dit gaf het bekende gezicht dat er voor je een lange weg was met geen andere auto te zien. Super! Toen kwam de uitdaging voor elke auto. Van kale vlakte naar hoge bergen in een korte afstand. Aan te raden was de airco uit te zetten zodat de auto minder hoefde te gebruiken. Het was vandaag geen 40 graden, dus even uitzetten kon geen kwaad. We hebben een goede auto, dus kwamen die berg goed op. Wel flinke toeren en veel lawaai. Bovenaan de berg stond het verhaal dat vele mensen dood zijn gegaan bij het begaan van deze route vroeger toen deze weg er nog niet was en auto's nog niet bestonden. Mensen die op weg waren naar het geluk van het goudzoeken. We konden ons beiden goed indenken dat zonder deze wegen en zonder auto het nog wel wat was om door deze droge en kale natuur te reizen. Zo kwamen we onderweg ook fietsers tegen, in ons ogen een stel gekken om deze heuvelige/bergachtige wegen te begaan. Maar voor hen natuurlijk de grootste uitdaging..
Eenmaal over de bergtoppen gingen we weer bergafwaarts richting onze locatie in Deathvalley. Van 2500m hoog vanmorgen, naar onder zeeniveau vanavond. Door de hoge berg aan de westkant van de weg, begon het hier als snel te schemeren. Dit gaf weer geweldige plaatjes over de bergen en wegen aan de andere kant. Ook dit zie je maar zelden je leven. Hier maken we deze reis ook voor. De zon was nog net niet onder toen we aankwamen op de Ranch waar we onze overnachting geboekt hadden. Een soort Oase van palmbomen, bungalows, gebouwen, zwembad, tennisbaan,golfbanen en restaurants. Een bungalowpark kon je dit het beste omschrijven, maar dan midden in de kale vlakte, warmste plek op aarde, Death Valley.
We hadden een mooie bungalow gekregen wat van binnen eigenlijk als een ruime hotelkamer eruit ziet. Je kon fijn je auto naast de deur parkeren, dit scheelde weer slepen met de koffers. We hadden kennis mogen maken met onze buren, een stel dat nu al ruim 10 jaar in Las Vegas woont. Een heel vriendelijk stel met goede ideeën voor ons om naar toe te gaan tijdens onze reis in LV en omgeving. Op de gezamelijke veranda met 4 schommelstoelen hebben we samen een drankje gedronken en verhalen uitgewisseld. Erg leuk om deze mensen ontmoet te hebben. Met een telefoonnummer van hen en een lijst met bezienswaardigenheden op papier doken we na een wandelingetje over de Ranch ons bed in.

1. Anne-Minke:
    12 oktober 2013
    Wauw, vet hoor. Wn complimenten voor de mooie foto's! Ben heel benieuwd naar de laatsten!
  2. Tineke:
    12 oktober 2013
    "Een heel vriendelijk stel met goede ideeën om te gaan tijdens onze reis in LV en omgeving",
    ha: de zinsbouw klinkt al lekker amerikaans :-).
  3. Familie Wes:
    13 oktober 2013
    Bedankt voor jullie mooi verhaal. Vandaag, zaterdag veel regen gehad. Het was een herfstdag in Nederland. De walnoten en verder zwarte hulsels liggen bezaaid op de grond. Van hieruit alle goeds toegewenst.
  4. Marcel:
    13 oktober 2013
    Ja Tineke, met al die bezichtigingen en belevenissen is er geen tijd over voor een degelijke grammatica controle ;) Gelukkig spreken de foto's voor zich :)
  5. Karin:
    13 oktober 2013
    Waaauw, de foto's worden steeds mooier. Wat een prachtige omgeving.
  6. Tineke:
    14 oktober 2013
    Ha, jullie zijn gewoon al snel ingeburgerd!