Dag 4 Paracas

7 juli 2017 - Paracas, Peru

Vandaag worden we vroeg opgepikt door Peru Hop om onze rondreis te beginnen. We rijden eerst richting het zuiden, maar gaan nu verder de berg op van waaruit we een nog mooier uitzicht hebben over de stad dan gisteren. Zoals vaker te vinden is in Amerika, staat hier een groot beeld van Jezus dat uitkijkt over stad.

We krijgen van de reisleider veel te horen over de geschiedenis en cultuur van de stad. Zo rijden we langs krottenwijken en zien we de armoede nu echt van dichtbij. Erg ongeloofwaardig dat mensen zo leven.… we horen dat wel 70% leeft in armoede en we als toeristen meestal alleen de andere 30% zien. Het probleem van Lima, is dat er te weinig banen te vinden zijn. Mensen vanuit heel Peru vertrekken de laatste jaren juist naar de grote stad om hier een beter bestaan hopen op te kunnen opbouwen.

We rijden verder en na een tussenstop voor ontbijt/lunch, kunnen we vanaf de bus wat van de opgegraven ‘Pachacamac tempel’ te zien. Dit is de belangrijkste Incatempel van Peru en Zuid-Amerika geweest.

We komen aan bij een groot landhuis wat deel uit maakte van de vroege slavenhandel. De Spanjaarden brachten de slavenhandel naar Peru. Iets waar ze niet trots op zijn, maar zonder de Spanjaarden was Peru nooit zo ontwikkeld als nu. De slaven leefden veel in tunnels die aangelegd waren onder het huis. Ze werden hier mishandeld en vermoord. We krijgen een rondleiding door deze gruwelijk, donkere en stoffige tunnels.

We overnachten vanavond in Paracas, een klein dorp aan de zee. Het groeit de laatste jaren door het toerisme. Het ligt dichtbij het Paracas natuurreservaat. We gaan aan het eind van de middag dit park in met quads. Het reservaat bestaat uit een groot zandvlakte/gesteente waar we me hoge snelheid door de duinen reden. Het toppunt is wel het aankomen bij de baaien. De mooie wonderen van de natuur kun je hier echt goed zien en ervaren. Met name doordat er door de zonsondergang er mooie kleuren naar voren kwamen. Ongelofelijk wat mooi, we hadden niet verwacht zoiets moois tijdens deze vakantie tegen te komen….

1. Familie Wes:
    17 juli 2017
    Bedankt voor jullie verhaal. Het is spannend en aangrijpend. Het is vooral indrukwekkend, zo te lezen.