Dag 17 Cusco

20 juli 2017 - Cusco, Peru

In de ochtend hebben we de laatste hotels vastgelegd voor deze vakantie.

Marcel kwam met het idee om richting een kerkje te wandelen iets hogerop de heuvel waar je een prachtig uitzicht over de stad had. Hiervoor begonnen we aan een lange trap omhoog. Nou we konden hier erg goed merken dat op deze hoogte het zuurstofgehalte in de lucht een stuk minder is...want onze conditie leek ineens weg! Met tussenpozen kwamen we aan bij het kerkje en het was de moeite waard. Een mooi klein oud kerkje met klokkentoren waar je zo in kon en een prachtig uitzicht over de daken van Cusco en het plein waar we gisteren waren geweest.

We konden zien dat er vandaag veel meer mensen te vinden waren op het plein. Het werd drukker en drukker. Bij goed kijken en inzoomen via de camera, merkten we op dat er mensen aan het demonstreren waren. Ze liepen langs het plein met grote getale en droegen spandoeken. Waar wij natuurlijk niets van begrepen, maar later terug in de stad te horen kregen dat men aan het demonstreren was voor betere werkomstandigheden en lonen voor leraren.

We liepen verder de bult op, hier kwamen we een oud spoorlijntje tegen waarmee men vroeger de stenen voor de gebouwen verplaatsten. We wilden een park bezoeken welke bovenop de berg welke we ondertussen aan het oplopen waren, maar bij de ingang bleek het erg prijzig te zijn en dit vonden we niet echt de moeite waard. Het was een ontzettende warme dag en zagen ons niet te lang in de brandende zon rondlopen in het park. We pakten vervolgens een taxi verder de berg op. Hier stond een groot beeld van Jesus Cristus. Wat een uitzicht over de hele stad gaf dit! Het vele lopen de berg op en de goedkope taxirit, maakte dit alle moeite van deze dag  waard!

Er liep een mooi wandelpad vanaf dit punt naar beneden. Gelukkig deels in de schaduw vanwege de brandende zon. We kwamen na verloop van tijd weer in het bewoonde gedeelte van de stad en gingen op zoek naar een plek waar we even wat konden eten en drinken. We kwamen via Tripadvisor uit bij een in een steegje gelegen Cafe/Terras. Een leuk gezellig plekje, alleen waren we momenteel de enigste gasten, dus konden we genieten van een prive-bediening. Na de lange wandeltocht van vandaag bleven we hier lekker even zitten. We gingen voor een lekkere trek en kozen voor Union Rings en Tequenos (een typisch spaans gerechtje). Dit smaakte ons goed.

We liepen terug naar het hotel, waar we nog even op het balkon hebben gezeten en daarna vroeg naar bed gingen.