Dag 13 La Paz

16 juli 2017 - La Paz, Bolivia

Vandaag slapen we uit. De laatste dagen korte nachten gemaakt en indrukwekkende dagen gehad met de Calcacanyon, Copacabana, grens etc.

Om 8.00uur onze tijd 's morgens was het tijd voor Max Verstappen om te presteren bij de Formule 1. Marcel vond een sportzender op onze tv en zodoende zaten we 's morgens vroeg vanuit Bolivia, Max aan te moedigen..Helaas was hij al snel vanwege technische problemen uitgeschakeld..

We doen nog even rustig aan en gaan rond de middag de stad in. De stad heeft erg veel steegjes en trappetjes. La Paz ligt namelijk in een soort van kloof en is heeft veel hoogteverschillen. Het valt op dat er erg veel winkels op straat staan. Van Souvenirwinkeltjes, groente en fruit tot het verkopen van verschillende schroeven/bouten. Alles wordt eigenlijk wel op straat verkocht.

We lopen langs een wat groter plein en komen uit bij het gebouw van ministerie. Net als in Nederland zijn hier genoeg duiven te vinden. De gebouwen worden hier goed beveiligd en er zijn veel politie en militairen te vinden op straat.

Echt openbaar vervoer zoals bussen en taxi's is er opvallend minder als in de grote steden Lima en Arequipa. Het meest opvallende zijn wel de kabelbanen die door stad lopen. Een uitvinding om mensen in een stad gelegen zoals La Paz te transporteren. Doordat het in een kuil ligt, heb je vanaf de rand van de stad juist de mooiste uitzichten. We stappen in een echte Döppelmayr en gaan een heel eind de heuvel op omhoog. Een enkeltje kost ons per persoon maar 3Boliviano's. Dit komt neer op €0,40.

Bovenaan de heuvel is er een grote markt vandaag vanwege de festiviteiten rondom de feestdag. Voor ons lijkt het een grote rommelmarkt.. maar het komt er op neer dat alle marktjes die je in de stad al tegen komt, nu op een groot oppervlakte neergezet zijn. Er is hier echt van alles te koop zoals: autobumpers, cd's en vies zoete limonade.

We genieten nog even van het uitzicht en maken nog een paar foto's voordat we weer naar beneden gaan. Na een drankje en voorafje in de Irish Pub naast ons hotel, eten we vanavond bij de buurman het 'steakhouse'. Het eten werd er verrassend opgediend met veel vuur en vlam. Helaas was de blijven hangende rook een minpuntje van deze eettent.