Dag 12 Copacabana

15 juli 2017 - Copacabana, Bolivia

Vanmorgen stappen we in een dubbeldekker richting de grens van Peru naar Bolivia. We krijgen een hele uitleg over hoe dit gaat gebeuren. De bus en de reisleider zelf gaan namelijk niet met ons mee de grens over.

We vullen een papiertje in met wat reisgegevens, moeten we lopend met onze spullen naar een bureautje waar je een stempel krijgt met als bewijs dat je Peru uit bent gegaan. Vervolgens loop je met al je bepakkingen de heuvel op en loop je door een stenen poort de grens over naar Bolivia. Langs de weg richting de grens zijn natuurlijk weer verschillende verkopers met van allerlei dingen te koop. Een soort van Taxfree-zone lijkt het wel! Eenmaal de grens over ontmoeten we onze reisleider voor de volgende trip in Bolivia. Maar eerst moeten we hier ook een kantoortje inlopen om een stempel te krijgen dat we Bolivia dan weer in zijn gekomen. Oja, we moeten de tijd een uur vooruit zetten, we zijn immers wat verder naar het oosten afgreist.

Met een wat kleinere bus rijden we naar Copacabana. Een Badplaats aan het Titikameer met veel bananenboten, waterfietsen, speedboten, strandtentjes, boottripjes. Het was er druk van de toeristen, maar omdat de wind best koud is vandaag, is het weer niet echt aangenaam om het water op te gaan en was het geen topdrukte.

Omdat we de laatste dagen veel in de bus gezeten hebben, kiezen we er voor om tijdens deze tussenstop van een paar uur niet zoals de meesten doen een boottrip te maken naar een eiland, maar verkennen we de plaats ter voet. Op de terugweg hebben we namelijk weer een tussenstop hier.

Na de lunch lopen we dan ook een berg op dat aan de rand van de badplaats ligt. Een erg steile berg en in combinatie met de hoogteziekte toch echt een heftige klim... Aan het aantal toeristen te zien is het de moeite waard om verder te klimmen en dit doen we dan ook. Het duurt minstens 2 uur voordat we deze hoge berg van 200 meter op zijn gelopen. Maar wat was het de moeite waard. Een super uitzicht over de baai en het grootste hooggelegen meer van de wereld!

Aan het eind van de middag eten we nog een soepje en slaan we wat broodjes mee voor onderweg, want we hebben nog de hele avond de busreis richting La Paz. Het eten is in Bolivia zelfs goedkoper dan in Peru!

Na een uurtje maken we een oversteek over het titikameer. Het is ondertussen donker buiten en we krijgen de opdracht de bus uit te stappen, want we gaan apart van de bus de oversteek maken. De bus rijdt een groot vlot op en wordt zo het water overgevaren. Wij stappen een boot in waarmee wij met de groep in het pikkedonker, met kleine lichtjes op het water en een schitterende sterrenhemel boven ons de oversteek maken.....Het doet ons denken aan de vluchtelingen die per boot richting Europa varen...Een vol bootje met 'toeristen' en doodse stilte op het water... wat een belevenis!

We waren door de reisorganisatie een paar dagen geleden ingelicht over het laatste gedeelte van de trip naar La Paz. Er is deze zaterdag namelijk een feestdag en het is topdrukte in de stad vanwege de vele festiviteiten.

Dit maakt dan ook dat we met de hele bus aan de rand van La Paz afgezet worden en lopend bij onze hotels afgezet worden om 23.30uur 's avonds... Het was erg druk in de stad en de gids liep vlot door de mensenmassa heen. Wij hebben hem gelukkig goed kunnen volgen met onze packpacken (gelukkig geen koffers zoals anderen!)...Maar of iedereen de gids bij had kunnen houden en uiteindelijk veilig aangekomen was op bestemming....?