Dag 14 - San diego

18 oktober 2013 - San Diego, California, Verenigde Staten

Dag 14

Ook bij ons overnachtingsadres in San Diego, Ocean Park Inn, stond netjes een ontbijtbuffetje voor ons klaar. Hier was Marcel al wel op tijd klaar voor, omdat hij om 8u 's ochtends wakker werd van wat getimmer in het hotel. Gelukkig was dit snel over en hadden we er verder geen last van gehad. Maar het was toch beter geweest als het bij het inchecken even gemeldt was..

Na het ontbijt zijn we met de auto naar het 'Balboa Park' van San Diego gegaan. Dit is een park in het centrum van de stad met tuinen, musea oude gebouwen en zelfs een complete dierentuin. We hebben de auto midden in het park kunnen parken, wat op zo'n 20 minuten rijden van ons hotel lag. Wat een grote stad is dit ook weer! Je reed het park meteen onder mooie bogen van oude gebouwen door en langs een grote fontijn. In het park wilden we ook even kijken bij het lucht- en ruimtevaart museum. Maar omdat er vlak voor ons net een aantal schoolbussen vol kinderen het museum in liepen en de entreprijs ook vrij hoog was hebben we dit maar overgeslagen. Al met al wel een leuk rondje kunnen maken in het park van 1,5uur zodat we na de lange reis van gisteren weer even lekker bij konden komen.

Na het park verkent te hebben was het tijd om de haven en later het centrum van San Diego eens te gaan verkennen. Op de kaart leek dit allemaal wel redelijk op loopafstand dus zetten we de auto centraal neer op een open parkeerplaats. Tot onze verbazing had iemand voor ons een parkeerkaartje voor deze dag laten liggen in het automaat ter waarde van 10 Dollar. Dat was alvast een mooie meevaller!
Gezien de parkeerplaats op een hoger gelegen gedeelte lag keek je in de lengte van de straat al op de oceaan en de haven. Uiteindelijk bleek het alsnog bijna een half uur lopen te zijn! In de haven aangekomen viel al meteen een groot oude vliegdekschip op van ruim 200 meter lang. Dit schip diende als museum en als tentoonstelling van de grote krijgsmacht van Amerika. Voor dit schip was er dan ook een grote gedenksteen welke de mannen eerden die op het schip voeren met de gegevens hoeveel vijandige schepen zij tot zinken gebracht hadden tijdens WO II. Naast een paar rederijen voor boottochten, tientallen zwervers en wat souvenierswinkeltjes viel hier langs de kade niet veel te beleven. Daarom maar heerlijk even gaan liggen in het park op de hoek van de haven met de warmte van de zon op onze gezichten. De temperatuur was er met zo'n 25 graden erg aangenaam!
Het was nog ruim 2km lopen naar het oude stadscentum waar we ook nog even een kijkje wilden nemen. Dit stuk hebben we maar met de tram gedaan, die gelukkig dat stuk net wel aanwezig was. Openbaar vervoer is vergeleken met Nederland erg schaars in Amerika is ons opgevallen. In de tram zijn veel mensen met Mexicaans bloed te vinden, deze tram loopt dan ook zelfs door tot aan de grens. Wij stappen na drie haltes alweer uit opzoek naar een plekje om wat te gaan eten en drinken gezien het einde van de dag alweer nadert. Na een stukje wandelen door de winkelstraat, waar overigens gewoon een grote (2x2 baans) doorgaande weg doorheen loopt, komen we uit bij een bijzonder restaurant: "Dicks last resort". Het ziet er buiten gezellig en besluiten eerst alleen wat te gaan drinken. Bij de bar kreeg je meteen een hele uitleg dat hier de bediening met een 'glimlach' gedaan wordt. Later bleek ook wat ze bedoelden.. Toen we er iets te eten bestelden kregen we namelijk het bestek en de papieren onderleggen om de oren gesmeten als in "Redt oe d'r met en wat mo'j te vret'n". Ondertussen kregen andere gasten papieren koksmutsen opgezet met teksten als "I want my youth back for my birthday". Zover kwam het bij ons niet. Het eten was er verder ook nog prima!

Na een het eten was het nog een half uurtje de winkels en kroegen langs lopen naar de auto toe. Eenmaal terug bij het hotel bedachten we ons geen moment en gingen we de hot tub onder ons balkon maar eens proberen! Dit was weer heerlijk met de golvende zee geluiden op de achtergrond. Deze avond ook alvast weer wat boodschappen gedaan, want morgen gaan we alweer verder richting de stad der Engelen!