Dag 11 - Bryce - Page - Grand Canyon

15 oktober 2013 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Deze dinsdag is alweer onze 11e dag en daarmee zijn we ook al op de helft van onze vakantie. Gezien we er een qua bezichtigingen een productieve dag van wilden maken zijn we op tijd wakker. Ontbeten en de auto al weer ingepakt checkten we om 7u 's ochtends uit bij het motel. Op het programma staat vandaag Bryce canyon, Page en de rit naar ons volgende verblijfplaats voor de Grand Canyon (Cameron).

Bryce canyon ligt om de hoek en zo stonden we een kwartier later, in de vrieskou, al snel op het eerste bezichtigingspunt 'sunrise point'. Wauw wat een utizicht hier al en de zon keek nog niet eens over de bergen ver voor ons! Je kijkt in een kloof van zo'n 100m diep en tegelijk tegen bijzonder vorm gegeven rots punten. Door erosie van wind, regen en ijs zijn de rotsen langwerpig en puntig. Helaas bleef de oranje ochtendgloed van de zon nog uit omdat er een hardnekkige wolkenlaag voor hing.
We besloten om een wandeling te maken door de canyon. Er was een redelijk toegankelijk pad van nog geen 3km welke startte en eindigde bij het 'sunrise point'. Onderin had je weer een heel andere kijk op de boven je uit torende 'Hoodoo's' zoals de puntige rotswanden genoemd worden. Helaas kwam de zon nog steeds niet echt door en waaide het frisjes. Na de wandeling, ondertussen was het 9.00u, vonden we het Bryce gebied eigenlijk wel prima zo en lieten de tientallen overige uizichtpunten voor wat ze waren.

Volgend punt op het programma was de stad Page, gelegen in de staat Arizona. Om hier te komen had Marcel een mooie alternatieve route in gedachten welke wel korter was, maar waarschijnlijk wel zandwegen zou bevatten. Het idee weer grotendeels dezelfde highway van gisteravond weer terug te moeten vond hij in ieder geval maar niks. Het was eerst nog zo'n 45 minuten highway richting het oosten vanwaar je ook nog geweldige uizichten had op het Bryce landschap. Op het punt waar we de highway af moesten richting het zuiden de tank maar even helemaal afgevuld en navraag gedaan over de conditie van de weg richting Page. De pompbediende gaf aan dat de weg zeker niet sneller zou zijn, maar wel erg mooi. Tevens zouden we kunnens stuiten op wegwerkzaamheden op het laatste stuk, omdat er delen van de weg door een rivier weggespoeld zouden zijn. Met een gerust hart vervolgden wij toen onze weg..
De eerste miles verliepen prima met een redelijke en verharde weg waar je ook nog 35mph mocht rijden. De uitzichten op de berglandschappen om je heen waren heel mooi! Echter al snel volgende op het punt dat we de weg onverhard werd een bordje met 'Road closed, maintenance'. Volgens de pompbedienste kon je hier langs heen en dus deden we dit. Wat een geweldige weg was dit en Marcel voelde zich als Collin Mc Rae. Met vele bochten, kuilen en stenen en zelfs door water ging het over deze niet veel harder dan 20-25mph (nog geen 30kmh dus..).
Na 1,5uur op deze weg met dezelfde condities kwamen we dan ook langs de genoemde rivier, die overigens meer leek op een beekje. Wel zagen we ook de verzakkingen die de rivier eerder veroorzaakt heeft, gelukkig reedt je ook hier met gemak nog langsheen. De uitgedroogde rivier gaf wel weer zeer unieke beelden! Hier kwamen we ook pas de eerste tegenligger tegen. Toen we de rivier voorbij waren hebben we op een paar rotsen langs de weg wat broodjes opgepeuzelt, met op de achtergrond de uit westerns bekende afgeplatte rode bergen.

Tegen half 1 's middags kwamen uiteindelijk in Page aan, waarmee we ten opzichte van de 'saaie' route maar zo'n half uur hadden verloren. Wanneer je Page binnenrijdt valt meteen de enorme dam op en de brug ervoor langs. Hier vind tevens de Colorado rivier, welke door de grand canyon stroomt, zijn oorsprong. Na de historie van de dam even vlug bekeken te hebben zijn we snel verders gereden naar een ander hoogte punt van de dag: the horse shoe bend. Dit is een plek langs de Colorado rivier waar deze een bocht van 270 graden maakt. Op zich niet spectaculair, maar wel als je bedenkt dat deze rivier zich door miljoenen jaren heen zich tientallen meters dieper 'ingegraven' heeft. Dit was erg bijzonder om te zien!

Nadat we ontdekt hadden dat het plaatsje Page zelf niet zoveel te bieden heeft zijn we snel we er verder gereden om nog voor de avond bij ons volgende motel aan te kunnen komen. Onze volgende bestemming, Cameron, ligt naast een aftakking van de Colorado en vlak voor het Grand Canyon National park. Weer een ideale uitvalsbasis voor de volgende dag dus. Het was vanaf Page nog zo'n 2 uur rijden, maar wel weer twee uur met prachtige uitzichten met het typische rode gebergte. Langs de weg kwamen we veel kraampjes tegen waar Indianen hun handwerkjes etc verkochten. Ook zagen we ze regelmatig in de bak van een pickup truck vervoerd worden; waarschijnlijk door het gebrek aan degelijk openbaar vervoer.. Het motel waar we deze nacht sliepen werd ook gerunt door Indianen, althans dat deed hun uiterlijk vermoeden. Het was een gezellig hutje en we hadden vanaf ons tafeltje in de kamer al een heel mooi voorproefje op de grote kloof van morgen.

1. Jos en Willy:
    18 oktober 2013