Dag 19 - San Simeon - Big Sur - Monterey

23 oktober 2013 - Monterey, California, Verenigde Staten

Het is alweer woensdag en de één na laatste dag van onze vakantie. Vandaag trekken we via highway 1 verder naar het noorden richting San Francisco met als eindbestemming Monterey. Op dit stukje snelweg van 100miles (160km) rijd je door bergachtig gebied, maar nog steeds pal langs de Pacifische oceaan. Een heel bijzonder stukje weg moet dit zijn!

Al na nog geen kwartier rijden komen we de eerste uitzichtspunten tegen. Dit keer niet perse voor de omgeving zelf, maar voor de dieren die er leven. Op het strand en op rotsen zie je hier tientallen zeeleeuwen. Zonnend, sparrend en zwemmend vermaken ze hier het publiek en dat zo in het wild!
Halverwege de weg, vele bijzondere vergezichten verder, komen we in het Big Sur gebied waar het een stuk bosrijker is. Hier nemen we even pauze bij een restaurant wat op een hoog punt op de rotsen gebouwd is met een erg mooi uitzicht vanaf het terras. Hier betaal je dan ook voor en gezien het toch een vrij grijze dag is, gaan we snel weer verder. Zo komen we nog over een aantal oude bruggen die zo oud zijn als de weg zelf, bijna 100 jaar.

Om half 2 komen we aan bij ons volgende motel in Monterey. Ook dit is weer een erg mooie kustplaats met veel mogelijkheden qua watersport. Wat ons hier leuk leek, was om er eens fietsen te gaan huren, gezien je hier ook speciale fietspaden hebt. Voor Amerikaanse begrippen is dit vrij bijzonder! Na onze nieuwe kamer bekeken te hebben liepen naar de fietsverhuur op de hoek. 7 versnellings fietsen en zonder trapondersteuning leek ons de meest economische keuze. Met een routekaartje bij de hand liet de verhuurder ons een route zien die 3 uur zou duren, wij dachten dit met onze fietservaring wel sneller te kunnen.
De route was prachtig! Het was wel vrij koud en winderig zo langs de kust. Het eerste stuk ging ook vrij voorspoedig ondanks de fotomomentjes tussendoor. Echt na drie kwartier begonnen de hellingen stijler te worden en kwamen we toch misschien wat te kort met dat ene flesjes water per persoon. We besloten daarom via de telefoon een rechtere weg terug te vinden. De weg was inderdaad rechtlijniger, maar helaas niet in de hoogte.. Met grotere hoogteverschillen en stijlere stukken dan de heenweg fietsten we meer in de 1e dan in de 7e versnelling. Uiteindelijk hebben we niet de hele route gedaan, maar alsnog ruim 2 uur gefietst. Gezien er geen lichten op de fietsen zaten waren we om half 6 mooi voor het donker nog thuis.

'S avonds hebben we, na een paar uurtjes rust, eens een echt Amerikaans burgerrestaurant opgezocht. En nee dit was niet afgezaagd de MC Donalds, maar Johny Rocket's. Het was erg gaaf met een grote retro jukebox en de bekende bankjesopstelling. De burger was niet heel bijzonder, maar vulde goed voor weinig! Weer terug op de motelkamer was Sandra snel uitgeteld na al dat fietsen en de vele indrukken. Marcel typte snel nog wat verhaaltjes van de avonturen in Los Angeles. Wat gaat de tijd snel als je plezier hebt! Morgen de laatste dag...