Dag 20 Jungle tour - Santa Teresa

23 juli 2017 - Santa Teresa, Peru

Iets na 7uur in de ochtend zaten we aan het ontbijt. Een eitje, brood en jam. Niet heel uitgebreid, maar prima om de dag te beginnen. Voor de trip van vandaag konden we allemaal een liter water meenemen en wat fruit.

Om 8uur vertrokken we met alle spullen op de rug. We gingen vandaag starten aan onze wandeltocht de hoogte in richting de machu Pichu. Dit deden we met onze reisgids, maar ook met dezelfde personen als gisteren in de bus. Zo hadden we wel een mooi groepje. Om 9uur liepen we tussen de bananenbomen. Er was hier een soort goedje, wat men op hun gezicht/huid smeerden wat ook wat hielp tegen de muggen. Ondanks de DEET waarmee we ons ingesmeerd hadden ondertussen, kon dit natuurlijk geen kwaad. We kregen mooie versiersels op onze gezichten en allemaal met een betekenis. Waar b.v. de slang of de zon voor stond weten we nu even niet meer. We werden zo gedoopt tot de INCA-Warriors. De warmte liep in ieder geval al snel op hier tussen de bomen. De bananenbomen maakten plaats voor CoCa-bomen. De coca, waarvan je de blaadjes in je mond kunt doen tegen de hoogteziekte. Nu kwamen we er ook achter, dat dezelfde Coca gebruikt wordt als grondstof om CoCaine van te maken.. Dit kwam bij ons wel even als een verrassing...

We kwamen bij een plek waar meerdere hutjes stonden, een paar kipjes rondliepen en een paar kinderen. Het was duidelijk dat hier gewoon mensen tussen de bomen woonden. Omdat hier vaker toeristen langs komen, hadden ze een klein verkooppunt voor gekoeld drinken en wat te eten. Een echte Jungle-markt. Iedereen van de groep had ondertussen wel zin in iets en om deze bewoners iets te laten verdienen, kochten we hier wat voedingsmiddelen in.

De route ging verder omhoog de berg op. Het was een erg stijle helling op een gegeven moment. Vanwege de hoogte extra belastend voor de luchtwegen vanwege het zuurstoftekort. Daar waar we in de ochtend in het dal waren gestart, liepen we op smalle paadjes wel een steiging van 1200meter tot een hoogte van 1700meter!  Sandra had het vlak voor het rustpunt het er best moeilijk mee samen met een andere dame. Het was wel afzien, het lijkt wel alsof je een einde lange trap aan het lopen bent zo stijl de berg op.

Bij het rustpunt was een Monkeyhouse, hier woonden een paar aapjes. Maar grijpgraag natuurlijk, dus even oppassen geblazen. Hier kwamen meerdere groepen bijeen om even te pauzeren. Na de lunch gingen we verder omhoog. Dit was een pad wat verder omhoog liep langs de bergrand. We moesten dus achter elkaar aan lopen. De boomgrens voorbij. Hier kwamen de mooie vergezichten. Dit was een oud Inca-pad. Wat een mooi uitzicht hier! Onderin konden we het water waar we gisteren in geraft hadden en vanmorgen nog langs liepen gewoon nog zien lopen. Wat ver en diep!

We liepen nu weer naar beneden. Het was druk op de wandelpaden, meerdere groepen pakten dezelfde weg verder. We kwamen op een punt waar we gingen lunchen met ons allen. Vanaf hier moesten we nog 2 uur lopen naar het eindpunt van die dag. De pap liepen we ondertussen wel in de benen. Met name Marcel die de zware backpack de hele dag al mee had moeten nemen. Sandra had de wat lichtere versie gelukkig.

De laatste stuk van de route werd weer even wat interessanter. Zo liepen we weer aan de voet van de berg op een gegeven moment en kwamen we over een loopbrug. Daarna staken we met een Cable-car de rivier over die hier liep. Een leuke ervaring. Zo in een karretje (aan een kabel dus) de oversteek maken. Daarna liepen we een tunnel in. Een best lange tunnel door een stuk berg heen waarvan je bij het begin net het einde v.d. tunnel niet kunt zien. Gelukkig hadden we zaklampen en mobiele telefoons mee. Voor we het wisten waren we al wel weer de tunnel door.

Aan het eind van de middag kwamen we aan op bestemming. Daar waar het al weer wat later in de middag was door de vele drinkpauze en fotostops waren we een beetje aan de latere kant. We konden gelijk heerlijk bijkomen in de Hotsprings!

Helemaal vol met toeristen natuurlijk, maar wel heerlijk voor onze voetjes om deze uiteindelijk overweldigende dag af te sluiten.

Om 19.00uur kwamen we aan in ons Hotel in Santa Maria. Dit was een wat groter dorpje t.o.v. het dorpje/plaatsje waar we deze ochtend begonnen waren. Onze reisgids bracht ons naar ons hostel, hier waren we blijkbaar de enigste blijvers. We hadden een soort tuinhuisje die omgebouwd was naar een hotelkamer. Een prima overnachtingsplekje.

We gingen met alle toeristen van meerdere reisorganisaties tegelijk eten in hetzelfde eettent. Het duurde best lang voordat we bediend werden. Ondertussen zaten we samen met wat bekenden aan een van de lange tafels die hier neergezet waren.

Wat we hier ook alweer gegeten hadden weten we niet meer, het zal wel iets van rijst met kip geweest zijn..haha.

Wat ons opviel en ons zeker niet tegen viel was dat de drank hier goedkoop was. De shotjes waren bijvoorbeeld 4 voor de prijs van 1 (20 soles = ongeveer €5) Na deze lange dag met veel indrukken, konden we wel een borrel gebruiken. De Peruaanse gastheren kwamen met een leuke uitdaging.. Shotjes drinken uit een beker/kan dat gevormd is in een grote Penis...Dit zag er natuurlijk wel comisch uit, met name omdat de drank wittig van kleur was.

Omdat we de knollen op hadden, zijn we niet zo lang gebleven uiteindelijk. We liepen terug naar ons hostel en vielen voldaan in slaap.